Thursday, September 28, 2006

Gucka

Idag har jag studiedag. Underbart. Ju äldre jag har blivit desto mer STUDIEdag. Idag är inget undantag utan jag har studerat grundpotensform. Hoppas det går bra på matteprovet imorgon. Det måste gå bra om jag vill behålla mitt MVG.
Ikväll är det min familjs tur att hålla i matklubben, som allt som oftast äger rum varje torsdag. Det blir säsongsätning med kronärtsskockor, cirtonsmör och en guacamole som jag komponerat. Receptet kommer ursprungligen från "Gucka, -världens röra", men jag gjorde den mer (nord)européeisk genom att utesluta chilin och vitlöken, även om avokado sällan skådats växa på våra breddgrader.
Mamma dukar förstås upp ett "smörgås" bord som tillbehör för att höja näring-och-njutningsvärdet. Hon är konstant oroad för att maten inte ska räcka till(i detta fall är det kanske vara befogat eftersom det knappast är några småätare som kommer). Det är iallafall bra att jag följer med och handlar och hjälper henne att hejda sig när det går överstyr. Jag har så sent som idag erfarit matslängning.
I förmiddags tog Mamma och jag en sväng ner till stan. Först fick jag min favoritmat till lunch: Sushi från världens bästa Sushirestaurang(Mamma åt nudlar med entrecote som tydligen också satt bra). Sen handlade vi två sortes bröd från lilla brödboden. Östeurpéeiskt med tjeckiskt korgbröd och (nja, mer skandinaviskt)danskt rågbröd. Danskt rågbröd är mitt hjärtebröd men jag har ännu ingen uppfattning om det tjeckiska. Efter brödinslaget bar det av till en av stadens två fantastiska ostaffärer där vi köpte Primadonna, Schweizerost och spansk korv. Den spanska korven symboliserar Mammas fobi för fjutttighet, ty vi hade redan Pastrami som planerat köttsovel. Jag älskar min Mamma.
Till efterrätt blir det Nigellas choklad-och-pepparkaka. Mums(förhoppninsvis).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home