Sunday, October 08, 2006

Valnötsbröd

Äntligen. Jag har alltid trott att jag har en kronisk sjukdom som gör att jag inte kan befatta mig med jäsdegar. Idag visade det sig att jag haft för kall degspad, med fingervarmt menas tydligen varmare fingrar än mina. Pappa tipsade mig om att använda armbågen istället. Bröden blev perfekta och doftar underbart. Mamma ska göra rödbetssoppa som vi ska ha till imorgon.

Receptet (på bröd) är ifrån Rosendals kokbok (go Monika Ahlberg!).


Valnötsbröd

50 g jäst
6 dl vatten
2 tsk strösocker
1/2 msk salt
omkring 1,2 l vetemjöl
3 dl valnötter
1 ägg(till pensling)

Smula ner jästen i en stor bunke och lös i det armbågsvarma vattnet (det ska inte kännas att du har armbågen under vattenkranen). Tillsätt strösocker, salt och 1 l av vetemjölet, blanda väl med slev. Grovhacka valnötterna och blanda i degen. Valnötterna kommer inte att kunna blandas i ordentligt med slev utan det är nu, när ca 2 dl mjöl tillsätts och du knådar allt med händerna i och utanför bunke, som nötterna fördelas jämnare. Degen ska i orginalreceptet bli blank, men min blev aningen klibbig (den ska inte allvarligt fastna på bänk eller händer). Låt den jäsa i bunken på varm plats under bakduk i ca 45 min. Ta upp degen och knåda den. Forma den till två bröd och lägg dem på en plåt på spisen(min ugn är som de flestas under spisen). Sätt ugnen på 225 grader och låt bröden jäsa utan bakduk i 15 min. Pensla bröden med uppvispat ägg och sätt in i mitten av ugnen. Grädda i 20 min, låt svalna på galler under bakduk.

Eftersom min familj är liten så tänker jag frysa in ett av bröden till framtida behov.

2 Comments:

Blogger Anne said...

Åh, valnötsbröd som är SÅ gott! Måste absolut testa den här varianten :)

8:56 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Brödet blev förvånansvärt saftigt. Kunde inte tro det, jag menar det är inget fett i degen. Det bildades i och för sig inte så mycket dextrin i skorpan eftersom jag inte penslade det med vatten, vilket gör att brödet blir mjukare och uppfattas som mer saftigt.

4:51 PM  

Post a Comment

<< Home