Monday, October 09, 2006

Rödbetssoppa

På lördag fyller min morfar år. 82 bast, det är en respektingivande ålder. Min mamma har den filosofin att varje födelsedag efter åttio bör firas som en jämn. Både mormor och morfars riktiga jubiléer har i och för sig firats på lokal; Gripsholms värdshus, Stallmästaregården etc. Alltid norrlands insprerad meny, min mormor växte upp i Umeå(även om det inte hörs ett smack genom hennes lidingömål) och är mer beroende av västerbottensost och hjortron än Maud Olofsson! Alla rätter med västerbottensost i, är för henne lika med michelin. Jag undrar om hon skulle sörpla i sig västerbottensvälling?
Vi ska i alla fall till ön, dit jag för övrigt ska flytta i juni(jag är ifrån stockholm men har inte bott där på 11 år). Vi tar med oss maten: Chili con carne och honungschokladkaka(min morfar njuter till och med sardiner med honung!). Båda rätterna kommer från Nigellas "Fest" och mamma lagar chilin just nu. Det luktar underbart, mitt giriga jag anser att det är mycket, mycket fel att hon ska frysa in den. Suck.
I kväll blir det rödbetssoppa med mezeyougurt och chèvre-och-honungsgratinerat valnötsbröd(mitt, hembakta!). Det blir nog tillräckligt för att hålla mig borta från chilin.
Denna vecka lär det nog bli mycket mat med mezeyougurt, förpackningen är jättestor! Kan inte Arla börja sälja halvlitersförpackningar? Någon som har tips på recept där mezeyougurt passar?

OBS! Ett litet förtydligande: vi planerar att servera chilin FÖRST och kakan efter, hur morfar äter blir upp till honom (det är trots allt hans födelsedag).

3 Comments:

Blogger Gitto said...

Jag använder mezeyoghurt (eller turkisk yoghurt, men det är ju i princip samma sak) till allt! Kalla såser tex: testa gärna att smula ned lite torkad mynta, plus lite svartpeppar och en krossad vitlöksklyfta och ät till falafel eller köttfärsbiffar. Eller rör ut det med florsocker och vanlijsocker och servera till äppelpaj. Eller gör en härlig efterrätt: söta yoghurten med honung eller socker, smaksätt med rosenvatten eller apelsinblomsvatten eller rivet apelsinskal eller kardemumma eller vad du nu vill. :) Varva med grovhackade pistaschnötter eller valnötter i ett glas. Kyl ordentligt. Det är mums! För övrigt gillar jag din blogg skarpt!

11:18 AM  
Blogger Clivia said...

jag använder också yoghurt till nästan allt och är jätteglad att arla kommit med en variant nu så man slipper köpa den tyska hinken! Mitt favoritsätt för att göra slut på förpackningen är att baka en mjuk kaka eller muffins och byta ut mjölken och en del av matfettet mot yoghurt. Det blir finfint!

1:39 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Tack, nu blir det äta av! Jag älskar faktiskt yougurt och honung, bra alternativ till fredagsmagnumen.

4:55 PM  

Post a Comment

<< Home