Tuesday, November 21, 2006

Lussebulle

Jäst är förmodligen inte pest. Det verkar som jag har lyckats med min andra jäsdeg (stående ovationer).
Mamma ville tjuvstarta med julen idag. Tur för henne att jag råkar ha studiedag. Min lussebullsdeg med kesella var redan bubblig innan den började jäsa. Det bådar gott inför kvällens fika..
Jag föreslår att Anne, från Anne's Food inviger alla Chocolate chips-fanatiska (urk) amerikaner i det svenska luciafirandet. Publicera ett recept på våra lagom söta lussekatter.
På torsdag ska jag åka till Bryssel. Har ni några gastronomiska (och för all del kulturella) tips är jag idel öra. Eller snarare öga.

8 Comments:

Blogger Anne said...

Ah! Jamen jag ska. Snart. Eller så. Jag bakar sällan lussekatter, men i år tänkte jag göra nån variant på adventsbullar - saffransbullar med mandelmassa i. Måste bara varva ner lite lagom först.. :)

6:28 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Jag väntar...

6:46 PM  
Blogger Anne said...

Bryssel förresten! Choklad!! Leonidas måste du gå till, och handla praliner. Gott! Och det finns en gata som i stort sett bara serverar Moules - musslor alltså, missa inte det. Lite turistigt - men gott.

8:47 PM  
Blogger Clivia said...

å bryssel, min favoritstad! Ja choklad måste du köpa med dig, det finns överallt. Och så måste du äta moules frites (men jag gillar inte den där turistiga gatan - jag har blivit lurad på priset där) och fika med belgiska småkakor. Och blodsockret höjer du snabbt och effektivt med en varm våffla som man kan köpa i kiosker på gatan. Muuums! Här kan du få lite tips http://clivias.blogspot.com/2005/11/belgian-cookies-and-more.html
Ha så roligt!

10:54 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Tack. Nu ska jag ta några artiklar fån DN som sista rese-backup. Vår reseguide suger.

9:35 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Moules et frites med majonnäs är typiskt för belgarna och oslagbart gott!

9:01 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Moules et frites med majonnäs är typiskt för belgarna och oslagbart gott!

9:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

mccutcheon asset panchmahals byabbott classes listvfc fcdzh shares spooner iaathdr found
lolikneri havaqatsu

1:36 PM  

Post a Comment

<< Home