Tuesday, November 14, 2006

Nyponsoppa

Idag hade jag ett mycket givande samtal med en av mina vänner. Vi kom in på ämnet barnkonserter och hon berättade en hjärtskärande historia. Nio år gammal och klassen skulle ha en tuttifrutti-konsert (för er som inte är insatta består en tuttifrutti-konsert av diverse fruktsånger som framförs av utklädda barn). Fröken tillkännagav datum, tidpunkt och klädsel (man fick vara vilken frukt man ville). S såg framför sig en praktfull hatt av papier marché som chict gungade i takt, när hon stämde in i ananasjazzen. Hennes mammas papier marché-färdigheter var dock inte så omfattande, det var betydligt enklare att ordna kläder till ett fikon. Trots S insisterande över att ananas stod skrivet i stjärnorna, trycktes en brun mössa hänynslöst ned på hennes huvud. Sedan den dagen har hon inte haft ett normalt förhållande till fikon.
Min mormor stickade en jordgubbsmössa som jag alltid hade på mig. Förmodligen inspirerades hon av alla Sagolika-paket. Jag drack nämligen, som liten kicka, litervis med nyponsoppa. Dagligen. Tänka sig, att jag var en rund jordgubbe full med c-vitamin (bokstavligen)! Efter mormors By-Pass-operation startade en ny nypon-epok. Hon började varje dag med att hinka proviva (hennes "livdryck") . Livdrycken visade sig vara livsfarlig: plötsligt var hon halvvägs diabetiker. Ut med proviva och hennes blodsocker är numera stabilt.
Nyponsoppa har blivit vardagsefterrätten n.1 hemma hos oss. Mamma och pappa blir så nostalgiska när de påminns om hur fort glass kan förvandlas till sås. Lite retro. Mandelbiskvier i "ska" det vara och så blir det i kväll. Jag har haft ögonen på Lejonet&Björnens mandelglass under en längre tid och tänker därför lobba för att detta införskaffas på ica eller hemköp nästa gång det vankas nyponsoppa.
En sak till: nyponsoppa är egentligen en vinterefterrätt som plägar förtäras vid februari-snåret, men jag tänkte faktiskt på Åre idag och det får väl räknas som vinter.

1 Comments:

Blogger Nora said...

Nej, nej, nej! Säg inte att denna hjärtskärande barnhistoria borde ligga på Gullan Bornemarks samvete? Isåfall delar ett stort mörkertal detta öde. Efter mango-tango får jag kväljningar när jag flanerar i en barrskog och känner den där barriga, mangoaktiga lukten!

12:43 PM  

Post a Comment

<< Home