Sunday, November 05, 2006

Kaneläpple med hasselnötsfyllning

Här är dagens efterrätt.



Ett gammalt (typ 2003) Arla-recept som jag hittade hos mormor. Fyllningen innehåller mer smör och socker än vanligt (varför är alla svenska äppelrecept så osockrade?) alltså blev det hela betydligt godare än de vanliga, småtråkiga kaneläpplena som florerar i hösttider som dessa.
Mammas nya hasselnötspaj är verkligen god, och inslagen av hasselnöt i detta recept förde tankarna till julens knäckäpplen(som jag inte kan äta på grund av min tandställning). Jag hävdar helt enkelt att hasselnötter är bättre än mandel i äppelrätter.
Jag hade i ett rågat kryddmått kanel, istället för en tesked som det stod i receptet. Kanel är gott, men kan lätt bli bittert om man använder för mycket. Därför gillar jag inte kanelbullar: för mycket kanel i proportion till mängden socker.

Det vita är vaniljglass som jag föredrar framför vaniljsås.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home