Friday, October 20, 2006

Skinkost i mitt hjärta

Fredag. Pappa kommer hem sent ifrån Danmark.
Mamma säger: - Jag orkar inte laga något avancerat, ska vi ta ciabatta?
Jag säger: -JA! Skinkost, skinkost, skinkost, med skinkost?!
Mamma kan självklart inte motstå mina lysande grönspräckliga ögon utan köper glatt en Kavli 225(?)grammare.
Jag fick upp ögonen för skinkost hos min morfar. Han är påläggsperiodare och för ugnefär ett år sedan var han inne i en tub-period. "Oj, vad gott det här är!", tänkte jag, när jag satt och smaskade på min frukostmacka bestående av pärlan(mormor och morfar äter alltid pärlan) och skinksmakande klet. Väl hemma igen provade jag Kavli på danskt rågbröd och blev frälst. Sältan från osten/röran tillsammans med saftigheten från brödet är suveränt.
Ciabatta är ett psykologiskt fredagsbröd. Det är verkligen något att bita(jag älskar bröd där jag kan studera gluten med blotta ögat) i; alla spänningar, aggressioner och negativ energi efter arbetsveckan är spårlöst försvunna efter en rond, förlåt, matpaus. Ikväll lär det råda obruten frid.
Jag tycker om kletiga pålägg, annars blir mackan för torr. Jag gillar skinka, men enligt mig visar skinka sin bästa sida bortanför smörgåsvärlden . Med skinkost får jag det bästa av två världar. Ett plus är att tubpålägg inte kräver någon disk, förutsatt att man inte brer ut (vilket jag alltid gör).
Lika bra som skinka är i "riktig mat", lika bra är det att skinkosten håller sig på mackan. Jag har hört om misslyckade försök till ost-och-skink-sås, men om ni har några förslag är det fritt fram att kommentera(ni får ALLTID kommentera).
I dag var lunchen kökets val. Med spända steg gick jag och en annan nia genom regnet och funderade på vad mattanterna kunde ha hittat på. Jag hade ärligt talat ingen aning. Det var lasange. Jag skäms nästan för att säga det, men jag har ALDRIG ätit godare lasange än skolans. Någonstans på vägen mellan den överkokta pastan och den stora mängden bechamelsås skedde något gudomligt: allt förenades till en härlig smet och blev kanske världens godaste lasange. Gott.

1 Comments:

Blogger Ilva said...

Klart att du skall vara med i Cyberkocken!

9:14 AM  

Post a Comment

<< Home