Monday, October 23, 2006

Dionysos

Nej, det blev tyvärr inget cyber-kocken-bidrag. Som några av er vet, har jag prov framför mig.
Antikens grekland. Oj, vad jag har pluggat. Igår, idag. Jag kan berätta lite om matbloggarnas beskyddare, Dionysos(okej, jag vill testa min kunskaper).
Dionysos, vinguden
Attribut: vinlövskrans, vindruvsklase, vinranka, dryckesskål
Satyrer: sagodjur som följde Dionysos
Menader: kvinnor som dyrkade Dionysos
Menaderna var frigjorda kvinnor som hade picknick, diskuterade(inte bara priset på getmjölk) och åt vindruvor(drack vin). Menaderna ansågs suspekta och anklagades för häxeri.

Slutsats 1: En typisk matbloggare skulle alltså ha mycket gemensamt med en antik Menad(förutom alliterationen i namnen).
Slutsats 2: Jag är glad att jag som kvinnlig matbloggare inte regelbundet anklagas för häxeri(att Menaderna ansågs suspekta hängde förmodligen ihop med deras status som tänkande kvinnor).

Jag höll på att somna i eftermiddags (provfatigue) , -järnbrist, sa mamma bryskt. Jag bedyrade att jag ätit min spenat, men mamma som tror på protein i alla blåsväder införskaffade blodpudding. Jag blev inte nämnvärt piggare(eller jo, efter några glas cola), men gott var det.
SO är sista lektionen imorgon. Direkt efter provet kommer jag gå hem och plugga Kemi.
Håll tummarna, jag vill verkligen ha MVG i historia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home