Saturday, December 02, 2006

Pappa-mat

Min pappa kan laga mat om han vill. Han lovade att laga dagens önskade tvårättersmiddag eftersom mamma och jag hade en del jobb att ta itu med. Det slutade med att mamma kokade riset och jag lagade till Clivias apelsinfisk. Pappa fick ett "oväntat" jobbsamtal lagom vid middagstid. Så lämpligt.
Efterrätten gjorde han faktiskt helt själv. Det är den godaste dessert jag ätit på mycket länge (inkl. restaurangmat). En eloge till han som även hjälpte mig med min omöjliga syslöjdsläxa. Det är krut i den gubben (44 år). Tillräckligt trygg i sin manliga roll för att våga bära en mönstrad kenzohalsduk till den svarta rocken. Det är min pappa det!
Receptet hittade jag på www.svt.se/mat och är en tina-skapelse. Använd saftiga dadlar i lösvikt.

Pappas efterrätt

4 rågade portioner

9 apelsiner
2 msk ljus sirap (inte vit)
3 dl grovhackade valnötter
2 dl dadlar grovhackade, urkärnade

3 dl mezeyougurt
0,5 dl flytande honung
svartpeppar

Skala apelsinerna med kniv och skär dem i skivor. Lägg apelsinskivorna på ett stort fat. Ringla över sirapen och strö över valnötterna och dadlarna. Häll yogurten i en skål och ringla över honungen. Peppra apelsinerna och yougurten med lite svartpeppar. Servera yogurten till apelsinsalladen. Den här rätten mår väl av att stå och mogna någon timme i kylen.

3 Comments:

Blogger Gitto said...

Min pappa lagar bara pappamackor (rostat bröd med ägg, falukorv och bönor i tomatsås), spansk omelett med vitlök och tomater och ibland stekt fläskkotlett som får bräsera med burkärter. Det är pappamat det!

Han har för det mesta halvårsperioder, då¨han äter samma mat varje dag. En gång åt han bara åt grisfötter, eftersom de såldes billigt på ICA. Ett annan gång var det räksallad, och på sommaren är det alltid den beryktade tomatomeletten. just nu äter han bara herbalife-produkter, och har blivit oroväckande mager med tanke på att han brukar snitta på 102 kilo. :)

12:23 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Min morfar försökte banta men han blev så deprimerad. Dessutom har han kolesterolvärden som en 25-åring.

10:44 AM  
Blogger Lisa said...

Gubbe! Han är bara tre år äldre än jag. Vet hut!
Men det låter väldans gott.

9:25 PM  

Post a Comment

<< Home