Saturday, October 06, 2007

Moules Frites

Det är en ER-månad. Skaldjurssäsong. Min kompis A är semivegitarian och på besök hos oss. Vitt kött för hela slanten, så receptet på hemgjorda "pommes frites"(ugnsbakade potatisklyftor) och kokta musslor från SvD:s matbilaga passade alldeles utmärkt.
Pappa gjorde aioli i en timme. På tredje försöket lyckades han (med dubbla mängden äggula kontra olja) . Det är svårt att laga majonäs (även med en kitchen aid) så han har bett mig att fråga er, vad är hemligheten med en fin majonäs?

8 Comments:

Blogger Tobias said...

Asså, jag undrar om jag gör fel. För jag misslyckas aldrig med majonnäs.

9:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ett tips är att använda rumsvarma ingredienser, då är det betydligt mindre risk att aiolin skär sig. En annan viktig sak är att blanda ner oljan sakta. Häll varsamt ner lite olja i taget, blanda med äggulan så att den hinner ta upp oljan och bli jämn och fin, innan det är dags att hälla i mer olja.....lycka till!

10:47 PM  
Blogger Lollo said...

Håller med Eva, sen har jag märkt att när det är hög luftfuktighet - dåligt väder så misslyckas jag nästan alltid med majjon, men annars är det aldrig några problem, Personligen misstänker jag alltså att det är lättare att göra majonäs när det är vackert väder - men det är min egen privata teori.

10:52 AM  
Blogger Lollo said...

så, nu har jag läst ikapp lite.

med mig är det fint, lite matt då lilltösen ammas ammas och ammas, störstepojken varit förkyld och magsjuk och mellanpojken haft en natt med falsk krupp. Eller lite matt - slut, men det ger sig.

Härligt att du skriver vidare trots myket att göra, jag tycker att du skriver jättebra så skrivandet får du inte tappa bort bland alla läxor. Läxor förresten, trivs du i nya skolan, det har du knappt skrivit något om alls. Hoppas det. hm, nu är det ett barn som gnäller, och jag kan bara kommentera med mitt gamla googelkonto som jag aldrig använder...

11:03 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Tobias: jag får gratulera till dina framgångar
Nässel-Eva: Rumasvarma ingredienser låter klokt, så är ju fallet med kött, lagrad ost och tomater.
Lotta: Det är bra i skolan även om det är mycket. Kan vi inte ta en fika någon eftermiddag?

3:54 PM  
Blogger Björn said...

Ymnig mängd emulgeringsmedel hjälper också för att det inte ska skära sig - i fallet med majonnäs alltså frikostigt med dijonsenap (eller liknande finmald senap) eftersom den inte bara ger god smak utan dessutom gör det lättare att få majonnäsen att hålla ihop.

11:17 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Björn: Tack så mycket, ska föra detta vidare till pappa.

11:42 PM  
Blogger Lotta Danielsson said...

Visst - fikar gärna, maila mig på
mamma(snabela)liten(punkt)nu
// Lotta

8:17 PM  

Post a Comment

<< Home