Thursday, October 04, 2007

Thai(iskt)

Mamma hade ätit skinksallad till lunch. Jag var inte sugen på kyckling och lunchen min var färsigt köttig. Biff alltså var uteslutet. Vad skulle vi äta till middag? Fisk såklart.
Kolja i Kelda kokos med lime, ingefära och orange paprika (trots att paprika gör mig osnyggt rapig). Min mun uppfattade det hela som asiatiskt. Med detta sagt måste jag tillägga att det asistiska köket är tämligen outforskat hemma hos mig. När jag var liten och likgiltig fick man på sin höjd soja till stinas kyckling. Numera försigår det ganska spännande saker i mammas kök,(observera den övertydliga sexisimen, min pappa lagar helt enkelt inte mat, däremot lagar han tak) hon trumfar bland annat med en väldigt god sesam - och - ingefärsmarinerad lax.
Jag erhåller inte någon specialkunskap om österländsk mat och kan därför fastställa att det jag en köksbordstorsdag uppfattar som thailändskt troligen är lika genuint som svensk haggis. Däremot kan connaisseuren i mig skilja god mat från annat. Detta var gott.

2 Comments:

Blogger Emma said...

Himla kul att du är tillbaka med uppdateringar!

5:23 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Jag tar mig helt enkelt tid.

9:02 PM  

Post a Comment

<< Home