Monday, October 01, 2007

Var är citronsåsen?

Nu kan jag både första och andra latinska deklinationen. Jag är faktiskt lite smånöjd och har ett ganska avslappat förhållande till torsdagens prov.
Första deklinationen (flicka)
singular

nom: puella
gen: puellae
dat: puellae
ack: puellam
abl: puella
vok: puella

plural

nom: puellae
gen: puellarum
dat: puellis
ack: puellas
abl: puellis
vok: puellae

Jag kan ännu mer, jag lovar.
Mamma skulle ha gjort anjovistorsk med kelda citronsås till middag, men såsen var slut på Daglivs och fanns överhuvudtaget inte(oväntat...) på Ica. Måndagar måste vara halvfabrikatörernas fredag. Uncle ben ler nog i kapp med de böjda snabbmakaronerena som kan skymtas i var och varannan varukorg. Vem orkar krydda sin crème fraiche på vardagens nationaldag? Inte min mamma i alla fall.
Alltså: anjovisen gick bort, torsken slutade att mesa, tog ställning och blev röd. Fiskblockets revolution: keldas tomatsås rann som blodet kring giljotinerna.

2 Comments:

Blogger Andrea said...

oj vad du skriver vackert

2:02 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Det gäller att inte halka i såsen.

9:01 PM  

Post a Comment

<< Home