Tuesday, October 09, 2007

Vego

Det känns att mina senare inlägg profilerar bloggen som omvänd frågelåda. Betydligt mer konkret än den planlösa idévärld som den vanligtvis representerar.
Snart kommer det fler semi-vegiterianer. En proteinrädd köttätare och en laxälskande vegiterian för att hårddra det hela. M äter fisk och sväljer kyckling eftersom hon inte gillar bönor och måste få i sig protein. Jag som älskar mosigheten med baljväxter skulle bli en praktvegan om det inte var för glassen och blodpuddingen (och att korv passar så bra ihop med kikärtor). Nåja, hon gillar i alla fall linser.
På fredagen blir det fiskfavoriten (som för tankarna till sushi) teriyakilax. På lördagen blir det... -Just det, vad? Ni sitter på hundratals recept, upplevelser och storartade middagar. Fram med det bara, vad ska jag, ursäkta; mamma, laga?

4 Comments:

Blogger Hannah said...

Det här brukar jag bjuda köttskeptiker och köttätare på. Fräscht, annorlunda och inte en standardkötträtt där man ersatt köttet med nåt annat. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=596754
ett tips är att koka rotsellerin lite lätt även fast det inte står i receptet. Lycka till!

7:56 AM  
Blogger Andrea said...

Sist jag var hemma hade min styvmamma komponerat den godaste höstmiddagen till mig, eftersom hon är ett stort dn-fan hittade jag alla recept där.
Jag fick spenatquinoa med morots och bönbiffar, en ganska torr och tråkig middag i sig så därför gjorde jag till detta en gucamole och ett fräs på kantareller, kikkomansoja (eller samma soja som du använda i biffarna) och en skvätt grädde.
Quinoan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=606393
Biffarna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=341269
Enkelt och riktigt gott.

2:56 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Hannah: Det låter gott, undrar om det bli jobbigt att trippla?
Andrea: Eftersom M iinte gillar bönor funderar jag på att byta ut mot linser, går det?

8:54 PM  
Blogger Andrea said...

ja det skrev du ju, jag blev lite för ivrig. det går nog utmärkt, gröna skulle jag satsa på i så fall.

8:44 AM  

Post a Comment

<< Home