Tuesday, November 27, 2007

Majsplättar med bacon

Jag har hjälpt mamma att steka plättar eftersom vi inte har någon plättlagg. Jag önskar mig en hjärtformad sådan. Inte för att vi brukar äta plättar särskilt ofta men det kan väl bli en god vana! Osig och rosig sitter jag och ojar mig över de latinska ändelserna i den tredje deklinationen som jag borde öva på. Jag har ingen egentlig läxa till imorgon och tid är något som inte bör springa ifrån en. I alla fall inte när man har prov på tisdag och två förhör på torsdag. Nu kan jag i och för sig passa på att förena nytta med nöje. Somliga skriver recept. Här kommer lite grammatik på silverfat.

3:e deklinationen

sing.

nom homo
gen hominis
dat homini
ack hominem
abl homine
vok homo

plur.

nom homines
gen hominum
dat hominibus
ack homines
abl hominibus
vok homines

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Halloj lilla vän!
Jag har flyttat till http://matalskaren.taffel.se
uppdatera din länk och välkommen att matmingla!

10:38 AM  
Blogger Lollo said...

:) du har en bloggutmaning - kika in på curious

hoppas allt är fint med dig, kanske en fika framåt våren ?(just nu springer tiden sin väg för mig), eller efter nyår i alla fall :)

Kram // Lotta

10:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

behovet for at se:)

1:11 PM  

Post a Comment

<< Home