Friday, December 15, 2006

Pappor och brysselkål

Om drygt tjugo minuter kommer pappa hem. Vi ska laga middag! Fantastiskt! Pappa brukar infinna sig vid åttatiden och med telefonen i vänster hand och gaffeln i höger fortskrider fredagmiddagarna (oftast orkar inte mamma och jag vänta). Men inte idag.
Vi ska laga köttgryta med brysselkål. Receptet fanns på receptplatsen i lördagens SvD, och om jag inte minns fel var det samma nummer som tant Förare Winbladh medverkade i.
Jag har snart ett års brysselkålserfarenhet. Det var på en försenad julmiddag jag smakade denna underbara grönsak. J, en av mina föräldrars bästa engelska vänner lagar galet god mat i tvättäkta, Engelsk sjuttiotalsanda. Jag minns en frukost då jag fick kakflingorna Crunchy Nut Clusters, åtföljt av lätt smörsmakande, perfekt vitpepprat Scrambled eggs on toast. Det är definitivt den bästa egg, förlåt, ägg-happening jag någonsin varit med om. Kommer jag någonsin få smaka något liknande? Alla andra frukostar bör visa vördnad och om möjligt efter-apa.
I alla fall, Engelsk julmat kan vara allt från snustorr till gourmet(helst lagad av Gordon Ramsey eller liknande). J, är lite Amerikansk och gillar att servera färdig-upplagda tallrikar. Tallrikarnas storlek på julbjudningen var också av amerikansk standard likaså mängden mat. I botten fanns ett lager smör (smält). Ovanpå låg kalkonkött, suverän svampstuvning (double cream), roast potatoes (stora pommes frites), tranbärssylt och brysselkål. Jag orkade knappt hälften men jag kämpade in i det sista med att få ner så mycket brysselkål som möjligt. Jag kan inte beskriva smaken, mer än som den godaste grönsak man kan tänka sig. Tyvärr är brysselkål inte så poppis här i Sverige, men i och med anglofiéeringen/globaliseringen har den på senare tid den dykt upp i allsköns matliteratur/tidningar, särskilt nu till jul.
Grytan ska avnjutas med sallad och basmatiris. Jag måste komma ihåg att sätta på riset när det återstår tjugo minuter av grytans koktid (en timme). Nej, det måste jag inte pappa är ju här!
Nu är han bokstavligen här, så vi ska gå och handla.
Trevlig fredag!

2 Comments:

Blogger Pappa said...

Du är banne mig utomjordisk! Härlig läsning - och vad månde det bliva av dig när du blir äldre?

Jag blir alldeles ... imponerad, men vill ändå skicka dig till nystartade "Pappas köttbullar", min egen matblogg avsedd för sonen som snart väl flyttar hemifrån (och som INTE samlat på några recept!).

Adressen? http://pappa.blogsome.com/

11:57 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Rodnar, även fast jag inte brukar.

7:08 PM  

Post a Comment

<< Home