Thursday, July 05, 2007

Det närmar sig...

I går damp det ner ett litet tjockt kuvert på vår ikeahallmatta. Ett brev från tele2 som bekräftar ett fungerande bredband inom greppbar tid (kanske två veckor). Vilken lycka, snart kan jag blogga så ofta jag vill! Just nu sitter jag i en sommartom kontorslokal på östermalm. Vid en Dell-dator för att vara exakt.
Egentligen hör det inte till ovanligheterna att semester och dator är omaka. När man väl har tid att skriva ska man någonstans där obruten frid finns, poetiska vindar blåser och gåspennor regerar. Först ska jag till landet. Sedan ska jag till ett annat land. Sedan ska jag åka utomlands. Mamma talar lyriskt om siesta och mañana. Hennes sydländska själ har riktat in sig på en viss medelhavsö på M. Det finns tydligen mer än svettiga turister och på Malljorca. Jag hoppas på att träffa deodorantvänliga bofasta.
Någon som vet något om mallisköket?

6 Comments:

Blogger Bendel said...

Mallorca kan vara toppen. Och jag gillar verkligen Palma stad, nästan mer än Barcelona faktiskt. Inte mycket men ändo lite om mat kan du läsa om här http://prbendel.blogspot.com/search?q=palma

10:54 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Det bor faktikt 300 00 pers i Palma och det finns tydligen en sevärd katedral!

4:45 PM  
Blogger Bendel said...

Jepp, det gör det!

4:54 PM  
Blogger Carolina said...

"Mallorcaköket" är faktiskt till stor del det katalanska, vilket innebär fantastiskt goda pinxos, mycket fisk och skaldjur och spännande charkuterier. Vart på Mallorca ska ni? Det finns väldigt många trevliga ställen där om man tar sig bort lite från turisterna.
Mitt tips är att hyra moppe och åka på upptäcksfärd!

3:33 PM  
Blogger Gitto said...

Min pappa bodde 20 år på mallorca innan det blev en turistort. Hans stora matminnen är tumbet (mitt alldra första blogginlägg), sobrasada (en fet, paprikasröd korv som man brer direkt på smörgåsen) och tarta de bladas, det vill säga pizzadeg med mangold, vitlök olivolja och röd paprika på. Samt det mindre trevliga i att skära halsen av en tupp, låta blodet rinna av och stelna och sedan skära blodet i tårtbitar och steka det. :)

8:33 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Carolina: Vi ska till Cala d`Or, eller som min moster säger: Carte d'Or. Det anses av fritidsresor som en lugn fiskeby.
Gitto: Vad är tumbet? Okej, jag ska genast läsa ditt första inlägg.Jag älskar ju blodpudding!

1:51 PM  

Post a Comment

<< Home