Thursday, June 21, 2007

Midsommar

Jag hade tänkt att baka en riktig midsommartårta. Monika Ahlbergs tårta från Rosendahls kokbok. Mandelsmördegsbotten med flädersmakande kräm plus jordgubbar. Oemotståndligt.
När jag bodde där jag bodde förut kunde jag inte begripa hur min kära faster står ut med att leva på så lite hemlagad mat. Nu har jag ändrat mig. Jag och Mamma har drabbats av storstadslättjan. Med ett sådant enormt utbud av roliga restauranger och (god)färdiglagad mat har det visat sig svårt att motivera oss framför spisen. Att jag äter lunch ute är inte så konstigt, det kan man säga att jag gjorde varje dag när jag gick i skolan. På kvällen kommer vi hem sent, eller så finns det någonting att fira...
Igår åkte mamma och jag till Odenplan och gick på Primo/CiaoCiao. Mamma åt Pizza och jag Salsicca-pasta. Lite väl mycket chili för min smak (jag borde ha insett detta när tomatsåsen kallades pikant i menybeskrivningen).
Tillbaka till min tårta. Eftersom vi ska till landet var jag tvungen att stiga upp (tidigt) och tvätta. Torkskåpen gillar inte mig: de envisas med att leverera fuktiga pikétröjor och handdukar. Efter ett par om och men lämnade jag hemmet vid kvart i tolv-tiden(lite senare än tänkt) för att förtära lunch på Mammas arbete. Lättjefullavindar (jag befarar att det är dem som känns i tunnelbanan) fick tag i hennes kalufs även denna morgon. Alldeles nyss deklarerade hon att vi ska slå följe till NK för att köpa frukttårta. Där försvann mina konditorala ambitioner.
Nu ska jag bli livsnjutare på heltid.
Trevlig Midsommar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home