Sunday, April 29, 2007

Era skattepengar

Vi håller på att packa alla kökssaker. Det skramlar, plingar och låda på låda fylls. Flyttlasset går på lördag. Jag kommer att bo sporadiskt i den nya lägenheten under den närmsta tiden. Från och med den femte maj är jag mantalsskriven i Stockholmsstad vilket innebär att majoriteten av matbloggarna kommer att finansiera min sista grundskolemånad trots att den sker på annan ort. Kul!
Igår lagde pappa fisk i foliepaket tillsammans med fast skivad potatis, färsk rosmarin, persilja och timjan. I receptet använde Sir Jamie skate. Tyvärr säljer inte stadens feskgubbe rocka. Vi tog havsaborre istället. Till efterrätt fick jag en snofsig rabarberpaj (läs inte smul).
Mamma bakar som en gud, jag bakar som en agnostiker. Är det mitt sekulära öde? Rosendals receptskatt har i alla fall varken mamma eller ens jag någonsin misslyckats med. Pajen bestod av en smördegssbotten, en 400g rabarberstomme, en citron-socker-mandelmassa-äggkräm och några lockremsor. Den var lagom söt, lätt syrlig och underbart fluffig. Jag som brukar ha mycket svårt för grädde kunde faktiskt uppskatta dess mjölkiga sällskap till den smakrika degen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home