Monday, March 26, 2007

Kungsholmen

Det är officiellt. Drottningen av kungsholmen är i antåg. Från och med maj (helt och hållet i juni) kan jag skymtas längs med fridhemsgatan. En söndag var pappa och jag på 12 visningar, det resulterade i vårt nya boende.
Stockholms trapphus är övertempererade. Törsten fick släckas med ramlösa lingon/lime som för övrigt är mitt nya favoritvatten (tidigare preferans: frostiga hallon eller vad det heter). Jag läste nyss att loka har kommit ut med smaken vilda äpplen, smakar som cider månne?
Nu måste jag (snart) gå, jag ska plugga lite mer matte för att sedan sätta igång maten. Orginalreceptet heter citron- och basilikafisk.
Vanligt, enkelt arla-recept.
Halvtinat , vitt fiskblock (förslagsvis något syndigt, exempelvis torsk) 400g till tre personer, 600g för fyra, i ugnssäker form. Skär ett antal vitlöksklyftor i tunna skivor (med en vicktoryknox) och låt era sista måndagsagressioner gå ut över en kruka basilika (tänk rustika slamsor), strö allt över fisken. På med Kelda mild citronsås (förvänta er inte någon citronsmak), och riv 1/2-1 dl ost (godast, mest disk) eller använd färdigriven (önskas extra torrhet förordas en mager variant). Lägg osten på fisken. Skjuts in i ugnen, tjugo minuter, 200 grader. Pressad potatis smakar bra till. Saknas mjölig potatis eller potatispress funkar råris eller något annat ris. Gör också en grönsallad med rapsoljedressing.
Igår handlade mamma och jag på Coop Forum. Där fanns ingen citronsås, istället letade sig den örtkryddade varianten ner i kundvagnen. Basilikan var dessutom slut så det bidde oregano. Ska jag ändå ta med vitlök? I dag får det bli ris, jag är inte sugen på att skala någon potatis.

3 Comments:

Blogger Andreas said...

En mycket bra gata, Fridhemsgatan, ett bra förstaval. Se till att bli stammis på Winjas på Bergsgatan snabbt. Kanonost till superpriser. Och bästa luncherna i området hittar du på Absinth bar och Bistro i korsningen Flemmingatan/Arbetargatan. Välkommen till Stockholm.

6:45 PM  
Blogger Anne said...

Oh, vad kul! Välkommen! :)

11:44 AM  
Blogger Lisa said...

Välkommen till Stockholm.

7:27 AM  

Post a Comment

<< Home