Friday, January 05, 2007

Oxfilé, KB, Raw och Tacobar

Nyår gick i fridens tecken. Det mest spännande jag hörde under nyårskvällen var min mormors champangeutlåtande. Hon sa att det inte att det var den godaste champange hon druckit, utan det godaste hon druckit. Punkt. Det måste ha varit fantastiskt gott. Mormor som har smakat på 84 år föredrog en champange som jag valt. Ära åt mig!
Oxfilén kom från brasilien och smälte i munnen. Jag är ännu inte så flink med kniven att jag kan skära perfekta tournedos av något assymetriskt. Lite bomullssnöre hjälpte, men bitarna blev olika tjocka. Vad gör man? Använder två ugnstermometrar. Vid 58 grader plockde jag ut de mindre bitarna och satte in dem igen när bamsarna höll 56. Lätt som en plätt. Potatisbakelserna med västerbottensost klådde inte mammas vanliga mos. Nästa gång rör jag ihop en risotto istället. Aromsmöret blev elegant grönt, men jag hade hellre ätit sås till. Det här var mina sista kulinariska lärdomar från 2006.
På annandag nyår (varför inte, förklara annandag pingst) gick pappa och jag ut på staden. Jag hade tänkt att vi skulle spisa lunch på Nitty Gritty Café, men pappa förordade Konstnärsbaren.
Godare mat och bättre stämning, Sturehov lär inte se mig på ett par år. Jag tog gravad strömming som låg uppå små fasta potatisar och underbart söt kavring. Pappa tog Dagens som visade sig vara en jättestor, stekt frikadell i reducerad skysås. Potatismoset var tydligen jättegott, det med.
Dagen därpå käkade jag sushi på Raw som ligger vid Levinsky's på Rörstandsgatan. Min moster var med. Hon bor jättenära St.Eriksplan men vet knappt vad en restaurang är. Till min belåtenhet älskade hon maten och tänker gå dit fler gånger. Mison var bättre än på mitt lokala stamhak, men sushin var medioker. Riset var inte tillräckligt tätt och klibbigt. Läste ni sushi-specialen i Dn-påstan?
Igår blev morfar magsjuk. Jag är säker på att jag var mycket hungrigare vid lunchtid på Söder, alltså på tryggt avstånd från ön. Jag åt lunch med en kompis på tacobar vid slussen. 480-grams reklamerna för tacokött, som pryder väggarna i tunnelbanan, lockade inte oss (herregud, det räcker till fyra personer!). Jag tog en burrito och hon följde mitt exempel. Ganska gott, egentligen, men vid ett-tiden är det mesta underbart. Skada från skolbespisningen?
Ikväll blir det renskav med potatismos. Borta bra men hemma bäst.

3 Comments:

Blogger j said...

låter som väldigt god nyårsmat! läste också sushi-specialen i DN på stan. den var bra!

9:14 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Det är vid sådana tillfällen jag motiveras att fortsätta min bana som köttätare.

2:12 PM  
Blogger j said...

ja helt klart!

8:42 PM  

Post a Comment

<< Home