Saturday, December 23, 2006

Gläd dig o värld!

Mamma och jag höll i årets sista matklubb (pappa underhöll gästerna med sina terminator-läderbyxor från åttiotalet). Nigellas goda röda julsoppa och apotekets julkaka stod på menyn. I originalreceptet innehåller soppan tranbär och blond apelsinsaft, men mamma köpte blodapelsin för att maxa julfärgen och lingon för att hon handlade på konsum. Soppan var helt perfekt.
Inget gör mig så lycklig som en lyckad soppa. Jag vill påstå att soppa är det enda jag faktiskt kan laga (med tillfredställande resultat). Soppa är enkelt, inte banalt. Sådant tilltalar mig.
Torsdagens soppa var lika god som mammas rödbetssoppa med fänkål, alltså nirvana. Lingonsmaken låg där och balanserade rödbetornas (ekoligiska!) sötma. Lite nejlikepulver gjorde susen och mezeklicken var krämig, på arlavis.
Allting hade varit perfekt om inte Gud skapat allergikerna. Där fick mänskligheten för Evas c-vitaminbrist. En aktad klubbmedlem avböjde soppan eftersom hon inte tål rödbetor. Hon påstod att hon får vissa magbesvär av "något ämne" som tydligen finnes i båd te och rödvin (och rödbetor). Behovet av att vara märkvärdig följer gemeneman förbi dagisstadiet. Är det currykrysset som spökar eller hade hon rätt? Någon som vet? Tant Förare Winbladh brukar ha kläm på flavonider och antioxidanter, vet hon månne vad det rör sig om?
Kakans recept kom från apotekets lilla julbroschyr och var hur saftig som helst, men så brukar det vara med kesella.
Jag vill också passa på att julskryta lite. Jag sitter numera på (hela) tolv MVG:n och blygsamma fem VG:n. Mitt svarta får, gymnastik, eller som det egentligen heter, idrott och hälsa, agerar G i alla mina god jul hälsningar. Jag tänker även använda denna blogg som medium för att offentligt spy galla över min SO-lärare som gav mig VG i samhällsvetenskap trots att jag presterat väl över alla andra och dessutom utmärkt mig i en mycket stor tävling. Plus: varför fick jag inte MVG i kemi, när jag levererat MVG till samtliga prov rakt igenom hela högstadiet? Jag är extremt aktiv på lektionerna, varför?? Säger inte mina MVG:n i fysik och biologi något?
Nu ska jag gå och se hur det går med sillsalladen.

4 Comments:

Blogger Gitto said...

God jul Krakel!

8:24 AM  
Blogger Lisa said...

God jul, raring! Tillfälligt senildement av julsvullandet och ber att få återkomma om rödbetorna.

11:16 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Gitto: Detsamma!
Tant Förare Winbladh: Samma matklubbsmedlem har även problem med vitlök i samband med kött men inte i vegetarisk mat.

2:48 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

God Jul i efterskott och ett riktigt Gott Nytt År!
Kinna =) (om Lisa är Tant så är jag oxå en.)

1:13 PM  

Post a Comment

<< Home