Tuesday, December 26, 2006

Julsushi

Mitt förträffliga peparkakshus sänder ut doftpuffar lite då och då. Glade Essences: släng er i väggen.
Min jansson, den 23:e, med hälften vispgrädde hälften mjölk, var tydligen den godaste mamma smakat. Nybörjartur? Min Victorinox gjorde sitt jobb.
På julafton gick vi i stora stenkyrkan och såg på den levande julkrubban, vilket innebär; riktig bebis, sjungande gymnasieelever och bajsande åsna. Betydligt mer lättsamt än standardmässan, tack och lov. Den kallas trots allt familjens julbön. Mamma och farmor gick även på midnattsmässan, men där gick min (och pappas) gräns, lite julefrid ska det vara! Konfirmanden i mig ville i alla fall närvara vid juldagens 11-mässa. Mamma hungrar alltid efter andlig spis, dessutom är hon kyrkkaffetant. Kyrien och sanctusen fortlöpte ovanligt smidigt. Duktiga sångare i bänkarna bakom är en välsignelse när växlingarna mellan dur och moll är blir för kringelikrokiga. Ni vet, en musikklasselev kan också fela.
Predikan, ni får ursäkta, sög. En dussinpräst som trodde han kunde banka lite moral i människorna. Att prata om föräldralösa flyktingbarn som inte välkomnas av kommunen passar helt enkelt inte på juldagen. Han försökte härleda detta till "konsumtionshysterin". Vi konsumerar för mycket. I vår stad hade vi köpt julklappar för en halv miljard. Åh nej.
När vi går och handlar håller vi ekonomin igång. Så är det. Tänk vilken katastrof det skulle innebära för handeln om alla plötsligt slutade med julklappar. För att inte tala om arbetstillfällena i alla länder där julkapparna oftast tillverkas. Arbetslöshet osv, är lika med sämre skatteintäkter och således inga pengar till lille Ahmed och inga jobb till Sanjeet och Tran. Konsumtion gynnar till och med miljön. Mer pengar, mer miljöförbättring. Se på utvecklingen i östeeuropa, de forna kommunistländer som numera är (stolta) EU-medlemmar minskade mellan 1992 och 2003 sina luftutsläpp av försurnande ämnen med hälften. Sedan Sovjets sammanbrott har utsläppen av tungmetaller halverats och energikonsumtionen minskat med 6%. Allt detta, tack vare ekonomisk tillväxt i och med globalisering och ökad konsumtion.
Att prästuslingen citerade min favoritpsalm gjorde inte saken bättre. Jag brukar gilla det där med folk fall nu ner och hälsa glatt er frihet. Man ska glädjas, inte sitta och sura i vämjelse. Det var inte bättre förr. Total anarki och stengrottor, via pest och krig. Korsett och sill varje dag. Jag hade god lust att klättra upp bland keruberna och berätta att världsfattigdomen halverades mellan 1981 och 2001. Julen är hoppets tid. Hjälp Ahmed, handla! Bokstavligen.
Julmat var inte lika hett som jag trodde. Helt okej men inget jag kan äta två dagar i rad. Igår åt jag vårrullar till lunch och kikärtsgryta till middag. Fruktsallad till dessert. Idag åt jag sushi till lunch. Sushi slår all julmat med hästlängder.
Nu måste jag gå och fixa kvällens dessert. Rispudding i kokottform är godare än tomtegröt. Jag håller tydligen på att bli julavantgardist.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home