Friday, December 29, 2006

Ärtsoppa och chokladmousse

Igår blev delar av skinkan flytande. Nej inte riktigt, skinkan agerade fläsk. Jag tror skinkan kokade lite för länge, men soppan blev ändå omåttligt god. Ärtsoppa är bland det godaste jag vet, synd att så många har en fördomsfull inställning till baljväxter. I skolan får vi ärtsoppa en gång om året, samtidigt som det serveras blaskig köttbuljong var och varannan torsdag. Näringsrikt och billigt, vad grundar sig denna livsmedelsdiskriminering på?
Min mamma är alltid noga med att hålla magen igång. Gasbildning är varken smickrande eller praktiskt, om man vill vinna det sociala spelet. Ärtsoppa blir först hennes melodi, när jag försäkrar henne om ordentlig blötläggning och kokning, vilket för mig vidare till den logistiska biten. Blötläggning och timkokning passar inte in i matenpåbordetinom20minuter-kulturen.
Finsmakare? Många tycker inte om "bönsmaken". Detta ter sig tämligen ologiskt eftersom bönor/linser/ärtor veterligen inte smakar mycket mer än runt och nötigt. Konsistensen kan knappast uppfattas som negativ, mosighet är en av grundpelarna i den svenska husmanskosten. Grönsaker är ett modernt påfund, om man ser det ur ett nordligt perspektiv. Min morfar tycker att de flesta vegetabilier är kaninmat( ja, inte säd och potatis). Kaninen får cellulosan. Morfar vill ha kaninen!
Egentligen är det inte så konstigt, kött och fett innehåller procentuellt sett mer energi. Familjen med fetast mjölk, klarade vintern bäst. Kött och fett blev en statussymbol. I sahelländerna lever detta kvar, i fattigare länder finns oftast en utpräglad köttdyrkan. Varför är Oxfilé det finaste en svensk kan tänka sig? Potatis -och sillminnen har etsat sig fast i folksjälen.
Vi ska väl bjuda barnen på fin mat, nu när vi bor i ett välfärdsamhälle med motorvägar och allt. Man kan kosta på sig något annat än risenta. Därför gör man det.
Burkbönor är en välsignelse om man som jag anser sig vara för mer än svenssonlyx. Kikärtor blir det oftast, även om blackeyebönor gör mammas köttfärssås till den bästa.
Jag ska alldeles nu ta mig samman och detaljplanera nyårsmenyn. Mormor som är västerbottensostfanatiker måste få sitt. Det blir oxfilétournedous (det bästa på nyår, inte sant?) med potatis och västerbottensost i kokottform. Det är lite småpinsamt att erkänna receptkällan. Mersmak, behöver jag säga mer? Chokladmousse hör mitt nyår till. Jag älskar chokladmousse, och det absolut bästa receptet kommer från Vår kokbok.

6 Comments:

Blogger Anne said...

Åh, ärtsoppa är jättegott! Men jag har helt klart svårt för bönor - det är den läbbiga mjöliga konsistensen som jag har svårt för. Färska bondbönor går bra, gröna bönor likaså, och färska sojabönor...

3:48 PM  
Blogger j said...

är inte någon större fan av ärtsoppa. men linser och bönor tycker jag är riktigt gott. håller för övrigt på att koka linssoppa nu!

4:41 PM  
Blogger Lagers tabberas said...

Bäste restfest alla kategorier. Så slipper man ha bitar av skinka kvar i all oändlighet till bytt man aldrig lagar.
http://tabberaset.blogspot.com/2006/12/rara-rtor.html

7:09 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Anne: Jag har faktiskt aldrig smakat bondbönor, borde jag göra det?

7:55 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Josefine: Linssoppa är nästan lika gott som ärtsoppa.
Lager: Kul blogg, jag lånade din bok för typ ett halvår sedan.

7:56 PM  
Blogger Sara Rudenmo said...

jag älskar också ärtsoppa. vi brukar ibland ha torsdagsbjudningar på ärtsoppa (eller annan soppa) med pannkakor då och då. fast nu under hösten har det varit lite tunt med det, men i vår ska det allt bli av fler gånger.

9:28 PM  

Post a Comment

<< Home