Friday, January 19, 2007

Centralmat

Jag var på ett öppethus i tisdags, Kungsholmens gymnasium. Klockan tre klev jag på tåget, SJ:s regionaltåg med vagnanarna två, sju och elva. Kul med en plats i vagn fyra. Efter inte allt för många om och men, mest män, kunde jag fördriva tiden med lite hjärngympa. Fyra läxor senare, omkring 17.17, anlände jag till centralen.
Förrutom sedvanliga floskler i stil med "vi bejakar kunskap", ur rektorns presentationstal, verkade staben av personal mycket kompetent och engagerad. Jag älskar lärare som älskar sitt ämne, lärare som har kul. Detta är min skola. Jag ska läsa 750(!) poäng moderna språk, plus Svenska och Engelska. Jag kommer säkert att böja verb i sömnen, men gud vad kul! Matte D får jag läsa som individuellt val.
Tåget hem avgick 20.40 vilket gav mig och mamma dryga tre kvart att införskaffa något ätbart. Jag kan nu med säkerhet konstatera att man bör undvika tisdagsmat på centralen.
Restaurang Stockholm? -För lite tid, och längtan efter gourmet-husmanskost låg inte på topp. Pizza Hut? -För kletigt.
Anemisk ciabatta från Wayne's Coffee, Coffee Cup eller liknande? -Nej.
Majonäs-wrap eller pasta sallad á la Pressbyrån? -Skulle inte tro det. Dessutom förstår jag mig inte på kall pasta.
Kan man äta glass till middag? Jag har gjort det tidigare och kan mycket väl tänka mig det igen, men inte den dagen.
Tiden tickade på, Gooh mat kunde vi glömma. Jag insåg vid det här laget ovärdeligheten av en portabel mikro. Jag ska investera i en Apple när de kommer ut på marknaden. Vad gör två usvultna kvinnor med identisk månatlig klocka? -I'm lovin it.
Jag tog en Mc Fish med minimorötter, mamma valde Big Mac. Jag uppskattade speciellt den praktiska påse som vi transporterade maten i. Det är ganska mysigt att äta på tåg, särskilt när man får sitta på andra våningen. Någonstans i Flemingsberg var vi klara. Mamma kunde ägna sig åt Damernas Värld och jag uträttade sömnbehov.
Hur smakade det? -Ja, som alltid. Man vet vad man får och ibland är det precis vad man behöver.
Nu är det helg, helt perfekt, jag är helt slut. Vårrullarna är i ugnen. Ketchup och soja: de givna tillbehören. Sedan Magnum double caramel. Mums.

7 Comments:

Blogger Gitto said...

Krakel! Du skulle tagit dig till Fridhemsplan, där jag huserat hela veckan. Alternativt får du pallra dig iväg till nästa bloggmöte - vi saknade dig!

11:16 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Jag var ju kring Fridhemsplan, jag ska förmodligen flytta dit. Det beror på när nästa bloggmöte äger rum. Är jag i stan så kommer jag!

12:00 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Pratade ni om mig på mötet?

12:09 PM  
Blogger Clivia said...

ja det gjorde vi. Vi sade att du skriver suveränt bra och att det ska bli jättekul att träffa dig någon gång!

4:21 PM  
Blogger Clivia said...

Och förresten, Coffehouse by George precis vid stora ingången på centralen har schysst mat!

4:22 PM  
Blogger Gitto said...

Ja, Clivia har rätt, vi var alla överens om att du kommer att bli någonting stort!

Och nästa bloggmöte är det inget datum på än. När jag kommer till Stockholm igen, tycker jag. :)

7:59 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Gitto: Kom när jag är där.
Clivia: Det är kul att skriva. Coffee House var stängt.

7:30 PM  

Post a Comment

<< Home