Friday, January 12, 2007

Samhällsvetenskapligt program, Språklig inriktning

Jag satt nyss och filade på mitt SYV-inlämningsarbete. Det ska vara inlämnat på fredag. Jag är lat. Jag har ingen lust att sitta uppe hela torsdagkvällen inklusive mattetal och tyskaverb. Därför gör jag matten på söndag (egentligen blev jag klar för en månad sedan). När ska SYV-arbetet skrivas? Idag och imorgon så klart. Så gör jag alltid. Det minimerar min arbetsinsats. Tror jag. Eller så är jag arbetsnarkoman.
Jag ska förtydliga SYV-begreppet. Studie- och YrkesVägledare. Varannan vecka har vi en lektion som handlar om gymnasiet. Mest rör det byråkratin kring ansökningarna, men vi pratar också om programmens karaktärsämnen etc. Studievägledaren som även är rektor för grundskolan (dubbel lön?) hymlar inte med sin politiska tillhörighet. Rosor på kinden är symboliskt effektfullt när kulören är så enhetlig. Hon blev verkligen besviken i höstas när hon insåg vad som kan hända i en demokrati.
I alla fall, arbetet måste handla om det val man tänker göra. Jag är så trött på alla fördomar om sam. Senast igår blev jag påhoppad. Min fysiklärare hade fått nys om vartåt det barkade och utbrast förfärat "men ..., du som är så begåvad!" Som jag påpekade igår, sam är ingen räkmacka. Det är ett studieförberedande program, man kan bli jurist eller psykolog. Fast jag ska gå på Handels. Samhällsvetenskap är kul. Språk är kul. Så det så.
Igår fyllde jag år. Jag fick ett par nya Acnejeans av mamma och pappa. 25/32 är så skönt och snyggt. Precis i gränslandet mellan tajt och slappt. Kul med hög midja! Vi åt sushi till middag åtföljt av tårta. Tårtan var köpt och inte så god. Smaklös moccagräddfyllning på torr sockerkaka, inte kul. Stadens bästa konditori får för ovanlighetens skull dåligt betyg.
I dag ska jag göra broccolisoppa. Gott. Hoppas jag.

4 Comments:

Blogger j said...

jag går samhälle och trivs finfint :) grattis i efterskott!

10:23 PM  
Blogger Gitto said...

Grattis i efterskott!

Och samhälle är ett mycket bra program som ger en betydligt bredare intellektuell bas att stå på än natur! You go, girl!

8:15 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Tack, båda två!

7:38 PM  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman said...

Jag bytte från N till Sam (i den gamla gymansieskolan) och har faktiskt ångrat det sedan dess. Ja, inte varje dag, men i stort.

Grejen är den att N är svårare, även om Sam är tillräckligt svårt. N ger kompetens att gå på Teknis, och det smäller oerhört mycket högre i yrkeslivet att vara civilingenjör än att vara civilekonom. Trust me. Civilingenjörer kan läsaa in en BA på Handels, finns inget motsvaranded program för civilekonomer på KTH.

Framförallt så tror jag att en socialt kompetent och skrivkunnig civilingenjör har mycket goda förutsättningar i yrkeslivet (många civilingenjörer kan knappt skriva en korrekt mening).

Det kommer säkert att gå skitbra för dig, vad du än väljer, men natur ger dig större valmöjligheter nästa gång. Och gången därpå.

11:37 PM  

Post a Comment

<< Home