Saturday, February 17, 2007

Sportlov

I och med mammas pendlande har det blivit mindre bloggande. Mer disk (för mig) i kombination med många prov har alltså orsakat en smärre inläggstorka, mitt matlagningsintresse har inte sinat. Nu kommer det inte några fler inlägg på en vecka igen. Detta förutsätter att jag inte får tag i en dator på Åregården.
Sportlov är kul, jag älskar att åka skidor! Skidåkning är aptitretande, allting smakar dubbelt så gott. Torkat renkött är underbart."Jag tuggar på en gammal ren", är det självklara och underbara svaret när någon frågar vad man har för sig vid femtiden. Jag älskar tunnbröd, hjortronsylt, messmör (generande svengelska) -you name it. De senaste söndagarna har vi värmt upp med renskav i olika konstellationer. Min personliga favorit var pappas panna med grädde och vinbärsgelé. Pappa har faktiskt skärpt till sig med matlagningen. Bravo.
På alla hjärtans dag åt vi ugnsfalukorv på svart bönröre-bädd med pressad potatis, pappas förtjänst och mycket gott. Jag hittade DN-receptet åt honom.
Jag har börjat med salladsdressing i syfte att tillgodogöra mig vitaminer. Vilken enorm skillnad det blir! Zetas rapsolja är underbart nötig och gul. En liten kålsallad blev nästan kvällens höjdpunkt.
Jag längtar efter Årechoklad och våfflor. Vi ska gå på Marmite på fredag. Marmite är Oaxens tvilling. Femrätters, ska bli jätteintressant. Idag har vi packat och fixat det sista. Tåget avgår vid sex och ankommer till centralen kl 19.40. Mamma har bokat bord på La Tentazione enligt en bra recension i någon kvällstidning. Det ska bli gott med italienskt. Nattåget startar vid 22, så vi kommer fram lagom till en årefrukost.
Glöm inte att äta semlor på tisdag.

Labels:

3 Comments:

Blogger Gitto said...

Ha det så rolig på sportlovet, och se till att flytta upp till stockhom snart! (jag kommer vara där vid månadskiftet och förväntar mig att du tar dig dit! :)

Fast semlorna skippar jag, det är ju alldeles för mättande!

5:36 PM  
Blogger j said...

jag glömmer absolut inte semlan imorgon :)

6:15 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Gitto: Månadsskiftet? Jag kanske kolla på lägenheter. Vi får se.
Josefin: Tur att jag åt ett par tidigare i februari, skidliv och semlor visade sig vara svårkombinerat. Vi åkte på dagen och var bortbjudna till en diabetikerfamilj på kvällen.
Suck.
Hoppas att din bakelse var välfylld och pösig!

10:37 AM  

Post a Comment

<< Home