Tuesday, April 03, 2007

Bokmal, ända ut i fingerspetsarna

Jag kan inte hjälpa det. Kokböcker är kul.
Igår var jag på NK. Jag älskar NK:s bokavdelning, vet ni hur mycket kokböcker det finns där? Jag tjuvläste tills min reella törst vann över min läshunger, tur att det finns så många korvgubbar på hamngatan.
Appråpå korv bevittnade jag ännu ett svek mot kolhydratheten. En fyrtiotalistherre beställde en kokt och en grillad utan bröd. Han upplyste korvgumman om sin nya diet, han hade slutat med vitt bröd. Ketchupen knusslade han dock inte med.
Gubbe lilla, allas dagar i synnerhet dina är räknade och begränsade, njut av livet! Mjöl är som öl, lättsmält energi. Satsa på 2,8 och kanelbullar så slipper du dessutom bakfylla.
Vad jag menar är; att det är kul, gott och hälsosamt att äta av allt. Protein, fett, kolhydrater och fibrer kompletterar varandra och hastigheten, GI:t, alnarna, megaohmen (möjligtvis antalet km/h) blir ganska lagom, med eller utan fullkorn i pastan. Med mat i magen skjuter inte sockret i höjden om man av en händelse skulle råka andas in lite florsocker. Det här snacket om att man blir hungrig fort av kolhydrater: därför äter man vanligtvis annat också. Om man lever på snabbmakaroner och kexchoklad tar energin slut ganska snabbt och man blir hungrig. Det beror på att kroppen vill ha mer mat och inte på någon morbid diabetesönskan. Det är alltså praktiskt att kombinera olika livsmedel ur matcirkeln om man vill äta på normala tider. Äter man allt har man större chans att tillgodogöra sig alla näringsämnen.
Tillbaka till bilderböckernas värld. Redan imorse hade jag återhämtat mig från mitt Montingnac-antiklimax, så jag slank in på stadens bokia för att studera lite mer Kulinaria. Jag hann med Leilas två böcker och den där bolibompakockens bok om världsmat. När butiksbiträdet harklade sig för femtioelfte gången kände jag mig manad att gå. Hemma läser jag annat. Just nu håller jag på med bröderna K av en viss herr D, rysk författare.
Igår var jag på the Cook book café. Underbar kycklingsallad.
Ikväll blir det blodpudding.

2 Comments:

Blogger Ormen said...

O,Krakel, jag blir så glad när jag "läser dig". Måtte alla tossiga dietfanatiker komma till sans och njuta av allt det goda som finns.

1:00 PM  
Blogger Gitto said...

Tack och lov att du är tillbaka igen Krakel, det är ett sant nöje att läsa dig! Hoppas verkligen att vi kan ses på bloggträff någon gång i sommar! Kramar och glad påsk!

3:27 PM  

Post a Comment

<< Home