Friday, July 06, 2007

Rabarberkompott mot förstoppning

Alldeles snart kommer jag och mamma att dyka upp i östermalms saluhall. Jag vet att kycklingen därifrån är finfin. Det är kul att laga dagsfärska maträtter. Jag menar recept från dagens tidning, det är säsongsmatlagning i kubik. Kvällens middag kommer från DN. Rimmad kyckling klingar kanske inte som silverklockor i öronen, men vid närmare eftertanke är det faktiskt ytterst förmämnt och trendigt att glaza och rubba med allt ifrån mangochutney till lönnsirap.
BBQ är inte min melodi. Det tar tid att tända grillen och det är sannolikt för kallt att sitta utomhus. Varför envisas alla svenskar med att huttra sig igenom tre månader när vi har en sådan fin boendestandard? Först vid 25 grader i skuggan kan jag vara med och diskutera ett eventuellt utomhusspisande.
Pappa kommer hem i kväll. Ganska sent, så mamma och jag har gott om tid på oss att trixa med maten.
Igår fick vår minimala frys feberfrossa av den akuta förstoppningen. Det går tydligen inte att vara miljöbov och vräka in rester (som man aldrig kommer att använda) hursomhelst när man bor i en trång storstad. Lite överblivet bröd åkte in i den (ack så) lilla kylen och räddade situationen tillfälligt med en katrinplommoneffekt. Jag vet att mer drastiska åtgärder måste vidtas så ikväll blir det rabarberkompott med vaniljglass till efterrätt. Rabarbern (från ICA och landet) bor i den andra lådan när detta skrivs, men glassen måste faktiskt köpas till. Jag får satsa på ett pappaket som äts upp på studs.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home