Monday, July 09, 2007

Xoco

Magar är inte att leka med. Jag har blivit vidskeplig. I fredags berörde jag ämnet förstoppning och då lade min mage av. Ganska på studs. I lördags triumferade min onda tunntarm iförd sin mest flärdfulla, egentarmigt knutna dubbelrosett. Inget kom ut. Igår morse hade jag mycket ont. Smärtan höll i sig hela dagen och det är egentligen först nu jag har märkt av någon lösning på mitt problem. Inte kul.
I lördags åt jag orientalisk hamburgare i Hötorgshallen. Det är en grej med Stockolm och mezemackor. Allt gott läggs i bröd. Överallt, även på 7Eleven. Tänk om man skulle göra samma sak med smörgåsbordsrätter. Vad sägs om lax/prinskorv/rödbetssallads-wrap? Min "hamburgare" bestod av spenatbiff, köfte, rösti och halvvgrovt bröd. Det var gott.
I Hötorgshallen handlade vi osäsongsenligt blåmusslor. I Elle mat&vins februarinummer fanns en tomatspecial. Då var tomaterna kassa och skaldjuren goda. Nu är musslorna något skrumpna och tomterna ljuvligt röda (om de inte är gula eller ska vara gröna). Musslorna tillagades av pappa och hamnade i den baskiska tomatsåsen med jägarbacon. Efteråt gick vi över bron för efterrätt.
Jag betar av alla drakställen, ett efter ett, och i lördags kom alltså turen till Xoco. Jag har varit där många gånger i min barndom, fast då hette det Dalpojken och tillverkade frukttåror till födelsedagarna på min mors sida av släkten. Nu är det något helt annat. Jag beställde in Xocolatal vilken beskrevs som "en glasscoupe för chokladälskare". Söt chokladglass, lite vaniljglass, pyttebrowniebitar, bittra chokladdragérade nötter och något som måste ha varit flagor av spettekaka. Detta var en chokladcoupe för en glassälskare. Jag brukar faktiskt inte tycka om chokladglass men desserten föll mig i smaken. En eloge för de stora mängderna te som rymdes i de individuella tekannorna, klädda i våtdräkt. Dessutom hade de mitt kvällste: grönt te med citronsmak. Det var lite som att fika i sitt eget vardagsrum. Jag planerar många återbesök på Xoco. Tur att jag bor så nära.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home