Thursday, July 12, 2007

Chili con carne

På mammas arbetsplats är alla mycket matintresserade. På anslagstavlan i fikarummet/köket hänger gulddrakebilagan. Jag lusläste den när jag intog min lunch (Findus utvalda pasta) och nu vet jag var kaffebar ligger. På mariatorget. Det hampar sig att jag ska dit imorgon. Jag kanske sticker in näsan när jag ändå är i krokarna. Med detta sagt inser jag att jag börjar bli smått besatt av gulddraken. Snart ryker det när jag hostar.
Det är kallt, ruggigt och regnit på ett sätt som det bara kan bli i en stad med kustklimat. Mamma talar om varm choklad till mellanmålsfikat. Dessutom fastslog hon att vi bjuder på Chili con carne i kväll. Den försvenskade köttfärsvarianten alltså. Vi brukar laga efter ett DN-recept av Jens Linder. 500g köttfärs plus en burk kidney- och en burk vita bönor. Ganska rejält med chilipulver, två gula lökar, mycket tomatkross och någon tesked kakao finns även med på ingredienslistan. Finessen är att man avslutar koket med lite topping, i form av färska, hackade tomater. Mycket gott med plommonvarianten nu, i denna tomattid.
Vi brukar ha fullkornsris till (det passar så bra ihop med Heinz chilisås) men eftersom vi åt det igår kanske det blir basmati istället. Beträffande grönsaker räcker det för en gångs skull med grova bitar av isbergssallad utan vineagrette.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home