Saturday, June 07, 2008

Verum

Jag pluggade (nästan) ihjäl mig inför matteprovet och fick VG. Suck. Jag har alltid haft svårt för nationella matteprov, aldrig ett MVG på något. Däremot fick jag MVG i matte B som helhet. Tydligen räckte det med fina läxor och handuppräckningsfrenesi på lektionerna. Dessutom fick jag MVG i övriga ämnen. Jepp, jag har MVG i allt. Kanske kommer jag in på Handels trots allt. Den som lever får se, tvåan och trean väntar på mig.
Häromdagen testade jag Verums lättfil med smak av rabarber/hallon/jordgubb. Varför jag fortfarande faller till föga för de "lättare" smaksatta mejerivarorna är en gåta. Min ditetist D och min terapeut O förlarar gång på gång att femton kalorier hit eller dit inte hör till de livsavgörande frågorna. Kort sagt spelar det ingen som helst roll om man väljer Arlas vaniljyogurt framför för a-fil. Lättmjölkslogiken kan därmed förkastas som småaktigt fantasibantande eftersom den trevliga mellanmjölken innehåller ynka fem kalorier extra. Standardmjölk är också normalt och somliga dricker filmjölk. Hursomhelst var frukostupplevelserna med Verum syntetiskt syrliga. Rabarbersmaken var visserligen rabarbrig, men den dominerade helt. Det var dock långfilskonsistensen som trubbade av mig. Det är inte okej att en produkt innehåller förtjockningsmedel när dess stående epitet är krämig.
Inte konstigt att jag avböjde imorse när Pappa ridderligt erbjöd mig den sista slatten.

Jag menar självklart hälsofil. Fil eller youghurt, är det någon större skillnad? Vad skulle en utlänning säga?

7 Comments:

Blogger Ormen said...

Grattis!!!
MVG i allt utom i mejeridisken, inte illa alls.:)

3:05 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Tackar!

4:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Isbitar, vaniljyoghurt, en halv banan, frusna jordgubbar och blåbär, mixa - världens godaste start på dagen!

2:41 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Hoppas du kommer in på Handels om det är det du verkligen vill. Jag håller tummarna för dig.

10:01 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Ja, man vet aldrig. Just nu kan jag bli psykolog och läkare också. Fast det vill jag nog inte bli.

4:01 PM  
Blogger Det där said...

Du, som infödd tvättäkta svenne kan jag meddela att det är en enorm skillnad på fil och yoghurt. Känner du inte det?

11:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har just gått över till ekologisk helfet yoghurt med runt 4%. Mycket gott och jag har aldrig känt mig mindre neurotisk.
Grattis till fina betygen!

Hälsningar fr tanten

6:58 PM  

Post a Comment

<< Home