Friday, August 08, 2008

Tacogryta

I sexårsåldern var fredagsmyset veckans morot. Det ultimata fredagsmyset inleddes helst med en tur till biltvätten. Oerhört spännande att se borstarna närma sig, det kändes nästan lite farligt, i regel brukade jag ducka. Dessutom var det lyxigt att bli hämtad av Pappa. Visst får kvinnan en helt annan närhet till barnen när hon, som det fortafarande ser ut för det flesta, tar ut mer föräldraledighet och umgås med dem, men genom att Mamman talar om Pappan i längtansfulla ordalag blir han lätt ikoniserad. Mitt första ord var exempelvis Pappa. Mamma körde inte bil, förvisso miljövänligt, men i mina lågstadieögon cementerade hon bara könsrollerna. Min Pappa pratar inte hälften så mycket om min Mamma som min Mamma pratar om min Pappa. Detta är ingen kritik utan endast ett konstaterande. Jag får dra lärdom och aktivt verka för mitt eget oberoende.
Hur som helst lagade Pappa kanske mat(!) den kvällen. 1997 var tacos fortfarande på modet och det hände att jag fick slafsa med det i soffan framaför Jurassic Park. Vid närmare eftertanke måste detta ha varit hemma hos någon kompis eftersom vi alltid äter vid bordet. Tänk hur många tackokvällar jag har varit med om! Mina föräldrar hade det till bjudmat då och då. Somliga (oftast lite äldre grönavågenföräldrar) ansåg att det var suspekt med mexicansk fingermat. Sådana personer brukade inte gå på Mc Donald's. Deras barn gör nu uppror och fikar alltid på Donken.
Med åren har jag själv blivit lite fin i kanten och äter möjligtvis ostgratinerade burritos, fast helst en hemkryddad chili con carne. Igår fick ändå ett hysteriskt tacokryddasug, som kan ha hängt ihop med min glupande hunger. Taco spice-mix innehåller nämligen druvsocker. Så här gjorde vi:


4 port

400-500 g lövbiff
100-150 g champinjoner
1 purjolök
2 dl crème fraiche
2-3 msk taco spice-mix (i påse)
smör/olja
salt och peppar

bulgur (helst Saltå, absolut godast)
isbergssallad
tomater

Strimla lövbiff. Skiva svamp och purjo. Stek köttet i smör/olja, jag använde smör- och rapsolja. Ta upp köttet ur pannan, stek lök och svamp tills svampen får lite färg och mjuknar. Lägg i köttet som du har saltat och pepprat. Krydda med taco-kryddan, häll på crème fraichen, låt puttra i någon minut. Servera med bulgur och sallad.

Det kan nog vara gott med ett glas cola till. Igår drack jag brämhults persika/hallonjuice.

2 Comments:

Blogger Fredrik Jansson said...

En egen tacokrydda -som den i påsen är superenkel att göra på torra kryddor man oftast har hemma.
Mina brorsbarn föredrar den lätt framför den köpta.

Blanda allt i en mortel och stöt ihop på en minut:
3 tsk spiskummin
1 tsk koriander
2 tsk paprikapulver
1 tsk kajennpeppar
2 tsk salt
2 tärningar grönsaksbuljong
1 tsk råsocker

10:42 PM  
Anonymous Bevemyrs blogg said...

Den grytan måste jag absolut testa, låter väldigt gott! / Karin

2:39 PM  

Post a Comment

<< Home